Bokförvaring

Nu mina kära vänner så får ni se vad jag har pysslat med. Nämligen en bokförvaring till sonen. Eftersom vi bor i ett hus av modellen trångbott så får man vara lite kreativ när det gäller förvaringslösningar. När vi i sommar har renoverat Joshens rum så kommer vi inte kunna ha hur mkt möbler som helst i hans rum då vi vill att han ska ha en lekyta också i hans lilla rum. Därför valde jag att skapa denna som ett alternativ till en bokhylla.

Orginalet fotade jag men lyckades slarva bort bilden, bra där Mikaela!
Men jag kan berätta att från början så var bokförvaringen en hylla med två hyllplan som någon sedan hade målat med en hemsk äckelgrön. Mörk och läskig bets. Hyllan följde med huset så jag vet inte vem som har gjort den. Men antagligen så har den hängt i köket innan det fixades till då den hade en tjock hinna av fett (typ som om någon har stått och stekt bacon varje dag i 25 år utan fläkt) och damm.
Så när jag slipade hyllan så fick jag till slut slipa med en stålsvamp (sån man egentligen gör rent kastruller med) för att få bort hinnan och betsen. Mina vanliga slippapper bet inte utan det blev bara en äcklig yta på dem.

Idén kom ursprungligen från en annan inredningsblogg. Jag hade gått och sneglat på den gröna hyllan här hemma men hade inte riktigt kommit på vad jag ville göra med den. Men när jag såg inlägget på bloggen så visste jag på en gång att det var detta jag ville göra med hyllan.

Jaja nog om detta, nu vill ni säkert se bokförvaringen. Varsågoda!









Innan jag slipade så knackade jag bort det översta hyllplanet, passade även på att göra hyllan lite mer stabil med några extra spikar. Därefter slipade och spaklade jag, sen slipade jag på de ställen där jag hade spaklat. Efter det så målade jag hyllan vit, kan tillägga att det krävdes MÅNGA lager av den vita färgen då det som återstod av den gröna betsen lyste igenom. Men till slut vann den vita färgen över betsen. När färgen hade torkat så började jag pensla på servetter med hjälp av decoupagelack. Ni som följer min blogg känner kanske igen stjärnorna från detta projekt. Lite pyssligt var det att få till det snyggt med alla stjärnor men jag är rätt så nöjd. På de ytor som inte är så synliga är det kanske inte lika snyggt. Men va tusan, övning ger färdighet, sen så är det handgjort och då får man ta det lite för vad det är tycker jag. Texten skrev jag ut från Word och penslade på med lacket. Jag frihandar inte tillräckligt snyggt ännu så jag körde en "fuskis" ;)

Så när Joshens rum är fixat så åker denna upp på väggen, längtar :)
Trackback
RSS 2.0