"Ursäkta röran, vi renoverar"

Då är renoveringen i gång hemma hos oss. Min svärfar, som i vanliga fall bor i Thailand har kommit hem till oss (p.g.a. Ankies minnesstund) och kommer att bo i vår gäststuga i ca en månad. I går så började han riva ur åt oss. Han rev ner innetaket i vårt sovrum och i det rum som ska bli Joshens rum. Han rev även mellanväggen som delar av de två rummen. Den ska vi bygga upp igen så att det blir två rum igen, den väggen som fanns var mer ett provisoriskt bygge utan isolering. I dag medan vi jobbar så river han bort golvet. Han är snäll som hjälper oss med detta, han skulle bara veta vilken hjälp det är för oss. Speciellt för Patrik som annars får ta den tunga delen med rivandet och snickrandet. Jag kommer nog mest kunna bidra med målning, möbelmontering och sånt fix. Ibland önskar jag att jag var mer händig på den punkten, men jag kanske kan lära mig lite med tiden som husägare ;)

Men det innebär att vi (Patrik, jag och Josh) sen i går kväll sover ute i vardagsrummet. Inte så kul kanske eftersom huset redan är litet och kompakt men vi ser det som ett nödvändigt ont. Förhoppningsvis går det hyfsat snabbt tills vi får inviga våra nya rum :) Det jag längtar mest till är nog när Joshens får se sitt rum helt färdigställt. Det rummet är prio ett, han har varit utan eget rum alldeles för länge, stackarn. 

Detta står på "att göra"-listan. Obs! bara rabblar upp det som jag kommer på utan någon som helst ordning:

- Bygga upp golvet och taket igen.
Dom som byggde huset och som var ägare innan svärfar är/var idioter, så det är inte mkt som är rätt gjort. När vi rev och renoverade badrummet så fick vi se hur dom hade byggt golv och tak. Man skulle kunna tro att dom byggde av spillvirke, för tom det som ska fungera som grunden för golvet var bara plockepinn som de hade hafsat ihop. Inte undra på att golvet sviktade när man gick på det! Igår fick vi se hur dom hade lagat en gammal fuktskada i det rum som ska bli Joshens, man smäller bara på nytt virke över det fuktskadade. Herregud säger jag bara! Dessutom är takbjälkarna för långt i från varandra så vi måste sätta dit fler, ja vi får helt enkelt fixa det som dom hoppade över.

- Fixa elen, tur att man har en bror som är utbildad elektriker.

- Isolera om tak och golv, huset är en gammal sommarstuga och är då inte lika välisolerat som en permanentbostad. Lägga nytt tak och golv efter det.

- Upp med en ny mellanvägg.

- Byta fönster i båda rummen, dom gamla släpper in kyla och släpper ut värmen (på vintern).

- Slipa, måla om i rummen och fixa den putsade väggen i Joshens rum.

- Småfix som lister, trösklar, tv-hållare m.m.

- Ev. fixa dörrarna till rummen.

Har säkert glömt något. Men sen är det dags för att fixa med möbler (vissa ska målas om och vissa ska inhandlas).

Önska oss lycka till! ;)

Trackback
RSS 2.0