Minnen för livet

När Josh var 2 månader så ville vi göra gipsavgjutning av hans ena hand och fot. Som ett fint minne av att han faktiskt har varit så liten. Först beställde jag ett kit med 3D-ram från Doppresent.se, men den leran som medföljde var stenhård hur mkt jag än knådade den. Man ville ju inte gärna göra illa Josh för att få tillräckligt djupa avtryck. Så jag blandade till vanlig trolldeg istället som är mkt mjukare. Sedan la jag trolldegen jämt och fint i en plastbunke, gjorde avtrycken med Joshens hand och fot. Sedan var det bara att hälla på gipset. Det följde med lite gips med kitet men vi skulle även göra avtryck till mor- och farföräldrar så då köpte jag extra från Panduro. Det man ska tänka på med gipsavgjutningar är att man måste se till att det inte blir luftbubblor i gipset. Det gör man lättast genom att knacka lite försiktigt på plastbunken så att gipset fyller ut avtrycket ordentligt.

För er som vill ha recept på trolldegen så skriver jag ned den här nedanför.

Receptet på trolldeg:
• 3 dl mjöl
• 1-1,5 dl ljummet vatten
• 1 dl salt
• 2 tsk matolja

Blanda mjöl och salt i en skål. Tillsätt oljan och rör ut den väl. Häll i vattnet lite i taget tills degen känns mjuk och smidig. Arbeta degen väl och lägg den i en plastpåse.

Inget svårt men blir väldigt fint, speciellt med 3D-ramen. Jag kommer absolut göra om detta om vi skaffar fler barn. Dessutom kan man göra om det när Josh/barnen blir äldre så man har avtryck från olika åldrar :)

Här ser ni resultatet.

Trackback
RSS 2.0