Brödlådan

Hejsan!
Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag men har haft så fullt upp med annat så då har bloggen fått en kort semester.
Nu ska jag ta mig i kragen och få till ett inlägg.

Ni som följde min gamla blogg minns kanske att jag nämnde min brödlåda som jag gjorde om. Det är väldigt enkelt men blir så snyggt! Min brödlåda som jag har är i trä och kommer från IKEA. Så här såg den ut innan jag tog tag i den.

Bild tagen från Ikea.se

Och nu ser den ut så här.


Det jag gjorde var att slipa den och sen måla den med antikvit färg (Folkart Akrylfärg, Antikvit). Själva texten fixade jag genom att först hitta ett typsnitt och en textstorlek som jag gillade i Word. Därefter skrev jag ut det på vanligt papper och förde över det till OH-papper (kan köpas i en vanlig bokhandel). Med en skalpell (en väldigt vass kniv eller rakbladskniv går lika bra) skar jag ut så att OH-pappret skulle fungera som schablon. När det var klart var det bara att tejpa fast schablonen på brödburken och dutta med en svamp (det kan hända att man får bättra på efter med en liten tunn pensel). Färgen jag valde till texten heter Allmogefärg Mörk Dalablå.
Färgerna är köpta på Panduro. Som sagt det är väldigt enkelt men det gav verkligen brödlådan ett rejält lyft.
Det jag skulle behöva göra med brödlådan är att lacka den. Det gör att den är lättare att hålla ren och färgen håller bättre. Det ska inhandlas nästa gång jag shoppar från Panduro.

Skulle det vara att ni undrar över något så är det bara att fråga, jag hjälper gärna till.
Trackback
RSS 2.0