Bokstöd

Ja va tusan, jag slänger in ett till inlägg medan sonen är så snäll och låter sin mamma sitta vid datan ;)
Det jag tänkte skriva om nu är mina bokstöd som jag gjorde om några månader innan jag blev gravid med Joshen.

Jag satt och kollade lite på Budera och hittade av en slump två gamla (väldigt fula) brunbetsade bokstöd för 2-3 kr. De kom från ett dödsbo och säljaren ville bli av med dem så fort som möjligt. Klart man ställde upp och hjälpte honom att bli av med dem ;) Tyvärr har jag ingen bild på hur de såg ut innan.

Det första jag gjorde var att skruva bort delar på bokstöden som jag inte ville ha. Sedan skruvade jag åt de övriga skruvarna som höll ihop bokstöden så att de blev lite stabilare. Därefter spacklade och slipade jag dem för att slippa ha gamla skruvhål kvar efter de delar som jag tog bort.

När spacklet hade torkat och jag hade slipat ännu en gång så var det dags att måla. Jag ville ha bokstöden i typ shabby chic stil så då målade jag dem svarta (färgen jag använde heter Allmoge silkematt, Svart) först och sen på med antikvit färg i två lager (Folkart Akrylfärg, Antikvit). Efter det så slipade jag på kanterna för att få den där slitna looken.

Jag ville även att bokstöden skulle få en marin "touch" så då köpte jag två små båtar från Panduro. Dem var färdigmålade och i precis i det skick jag ville ha dem. Så med hjälp av lite trälim så limmade jag fast dem på bokstöden. Sen var det klart! Inget svårt arbete och jag är riktigt nöjd med dem. Nästa steg är bara att fixa en hylla som jag kan ha böcker på så bokstöden kommer till användning ;) Men det kommer det också ;)

Här ser ni iaf resultatet :)



Försökte även lägga in en bild så att ni tydligare skulle få se den slitna looken, men det ville inte bloggen gå med på. Men lite syns iaf. Kan tillägga att färgerna jag använde kommer från Panduro.
Trackback
RSS 2.0