Välkommen!

Så här välkomnas folk som kommer hem till oss :)



Välkommen-skylten hittade jag när vi hade flyttat hit. Den gjorde jag om genom att slipa och måla om den. Färgerna jag använde heter Allmogefärg Mörk Dalablå (ljusblåa färgen fick jag genom att blanda dalablå och antikvit), Folkart Akrylfärg Antikvit, Allmoge silkematt svart, Fookart Akrylfärg brun (ljusade till den genom att blanda den med vitt). Sen för att ge den lite marin stil så frihandsmålade jag dit båten (utgick från en mall jag har hemma). Sen limmade jag dit snäckorna med trälim och knöt dit natursnöre. Dock hade jag lite trälim på snöret och knutarna iom att vi har fåglar som gillar att sno saker (isolering, snöre m.m.) för att boa.
Färgerna och snöret köpte jag på Panduro, snäckorna hade jag hemma :)

Hälsningsskåpet eller vad man ska kalla det för, fick jag av min svärmor. Det var lite väderbitet och den gamla texten var inbränt i trät (kommer inte i håg den rätta benämningen). Jag började med att slipa och spackla skåpet. Sen limmade jag lösa delar och skruvade åt lösa skruvar för att det hela skulle bli stabilare.
Sedan efter att jag hade slipat ner lite efter spacklet så var det dags att måla.
Folkart Akrylfärg Antikvit fick bli basen. Sedan använde jag Allmogefärg Mörk Dalablå till resten. Figurerna fick jag dit genom att använda en schablon och en svamp. Fick dock bättra på efteråt med en tunn pensel.
Förut fick man öppna skåpet genom att dra i en liten läderstump, men det var så väderbitet så jag klippte bort det och drog igenom lite natursnöre istället. Knöt en stor knut, satte lite trälim på och tryckte dit en snäcka som istället fick fungera som en knopp. Även här är färger och snöre från Panduro.
Trackback
RSS 2.0