Make-over av väggklockan

I helgen har jag hållit på med mitt senaste projekt, nämligen väggklockan. Patrik gav slutresultatet betyget "sjukt snyggt". Jag själv är alltid lite självkritisk när det gäller saker jag gjort så den får betyget "helt ok" av mig.
Jag började med klockan i lördags kväll, och blev klar 00.20 i går kväll. Lite ont i högerhanden har jag efter att suttit och målat med tunna penslar för länge. Men lite får man lida för sin hobby tycker jag ;)

För er nyfikna så såg klockan ut så här innan jag tog tag i den.


Tydligen är/var det någon som heter/hette Uffe som fick denna nån gång i tiden (97 och handmade in Finland står det på baksidan, tillsammans med en klisterlapp med ett företagsnamn).
Uffe hade tydligen ett åkeri, därav lastbilen och företagsnamnet. Det enda som känns ologisk med bilden högst upp på klockan är svanen som flyger ut ur lastbilen. Vad är grejen med den? Ja, ja det är inget som jag kommer få reda på tror jag ;) Hur som helst, sorry Uffe för att jag gjort om din klocka ;)
Klockan fick vi för övrigt med huset, svärfar hade alltså den innan. Vet inte om han också fick den med huset eller om han fick tag på den på något annat sätt.



Hur som helst, det första jag gjorde var att spackla över det jag inte ville ha kvar på klockan.
Jag försökte få bort visarna innan men jag lyckades inte så jag lät dem vara. Jag har fått snurra på dem när de har varit i vägen.



Spacklet jag använde är ett så kallat "snickerispackel" (köpt på Bauhaus), det är färdigtblandat så det är bara att klämma ur önskad mängd och köra på. Det var första gången jag använde detta spackel, tyckte att det var jättebra. Dock hade jag inga spackelinstrument, men jag tog ett gammalt plastlock och klippte ut två bitar i olika storlekar. Det fungerade precis lika bra tyckte jag :)



Efter att jag hade slipat bort överflödigt spackel m.m. så började jag måla.
Basen fick bli antikvit, ja jag gillar antikvit ;) Siffrorna m.m. fyllde jag i med svart.
Kan säga att när jag höll på med urtavlan och siffrorna så började jag fråga mig själv vad jag hade gett mig in på, för usch vad pilligt det var. Men till sist fick jag till ett bra resultat. Tur att man har tunna penslar och tålamod ;)

Sen ville jag ha något som ersatte den fula lastbilen och svanen. Eftersom vi vill ha marin stil här hemma så började jag kolla efter (via nätet) bilder på fyrtorn som kunde vara enkla att rita av. Eftersom vi inte har en fungerande skrivare just nu så fick jag rita av fyrtornet först på papper, och sen rita en stödskiss på klockan som jag kunde gå efter när jag målade med pensel. Då hade jag både min skiss på papper och på klockan att gå efter.

Så här blev slutresultatet :)


Om ni undrar vad det är för årtal längst ner på klockan så är det min och Patriks årsdag och Joshens födelsedag, två viktiga datum i vår familj. Jag lämnade även plats för fler kommande datum som kommer att bli viktiga för oss ;)

Har ni frågor om färger eller något annat så är det bara att skriva dem i kommentarsfältet så ska jag försöka svara på dem ;)

Trackback
RSS 2.0